Lekcja 2
Temat: Dzielimy się informacją.
1. Technologia informacyjna.
Technologia informacyjna (ang. information technology, IT) – całokształt zagadnień, metod i środków i działań związanych z przetwarzaniem informacji.
Stanowi połączenie zastosowań informatyki i telekomunikacji, obejmuje również sprzęt komputerowy oraz oprogramowanie, a także narzędzia i inne technologie związane z przetwarzaniem, przesyłaniem, przechowywaniem, zabezpieczaniem i prezentowaniem informacji. Dostarcza ona użytkownikowi narzędzia, za pomocą których może on pozyskiwać informacje, selekcjonować je, analizować, przetwarzać, gromadzić, zarządzać i przekazywać innym ludziom.
Stanowi połączenie zastosowań informatyki i telekomunikacji, obejmuje również sprzęt komputerowy oraz oprogramowanie, a także narzędzia i inne technologie związane z przetwarzaniem, przesyłaniem, przechowywaniem, zabezpieczaniem i prezentowaniem informacji. Dostarcza ona użytkownikowi narzędzia, za pomocą których może on pozyskiwać informacje, selekcjonować je, analizować, przetwarzać, gromadzić, zarządzać i przekazywać innym ludziom.
2. Społeczeństwo informacyjne.
Społeczeństwo informacyjne – terminem określa się społeczeństwo, w którym towarem staje się informacja traktowana jako szczególne dobro niematerialne, równoważne lub cenniejsze nawet od dóbr materialnych . Przewiduje się rozwój usług związanych z 3P (przesyłanie, przetwarzanie, przechowywanie informacji).
Cechy charakterystyczne społeczeństwa informacyjnego to:
Cechy charakterystyczne społeczeństwa informacyjnego to:
- wysoko rozwinięty sektor usług, przede wszystkim sektor usług nowoczesnych (bankowość, finanse, telekomunikacja, informatyka, badania i rozwój oraz zarządzanie), w niektórych krajach w tym sektorze pracuje przeszło 80% zawodowo czynnej ludności, przy czym sektor usług tradycyjnych przekracza nieznacznie 10%,
- gospodarka oparta na wiedzy;
- wysoki poziom skolaryzacji społeczeństwa
- wysoki poziom alfabetyzmu funkcjonalnego w społeczeństwie,
- postępujący proces decentralizacji społeczeństwa,
- renesans społeczności lokalnej,
- urozmaicanie życia społecznego
- wpływa na upodmiotowienie społeczeństwa i tym samym kreowanie społeczeństwa otwartego.
3. Zastosowanie TI.
Technologia informacyjna umożliwia pozyskiwanie i analizę informacji, zarządzanie nimi i przekazywanie ich dalej. Narzędziem, które stanowi jej podstawę jest komputer. Znajduje ona swoje uzasadnienie wszędzie tam, gdzie informatyka może rozwiązywać problemy codziennej egzystencji. Poza tym dzięki niej człowiek może aktywnie uczestniczyć w budowaniu informacyjnego społeczeństwa.
W obszar jej zagadnień wchodzi tworzenie najróżniejszych komunikatów, które są następnie przekazywane dalej, masowym odbiorcom. Komunikaty te mają w jakiś sposób wpływać na odbiorców. Można zatem powiedzieć, że IT służy do komunikacji miedzy użytkownikami. Służy także do szeroko pojętej analizy zgromadzonych informacji- są one przechowywane, a następnie wykorzystywane. Służą do tego komputery oraz bazy danych.
Technologia informacyjna znajduje swoje zastosowanie na przykład w mediach, właśnie do przekazywania informacji. Dziedziny, w których jest używana to miedzy innymi: handel, nauka, komunikacja, przemysł, bankowość internetowa, medycyna. Są to właściwie wszystkie dziedziny życia, w których jest obecny komputer. Nie sposób więc wymienić je wszystkie.
Dostęp do informacji umożliwia normalnemu użytkownikowi dokonywanie prostych płatności, czy innych operacji przez Internet. Znajduje to odzwierciedlenie w kontach bankowych użytkowników, wszelkich płatnościach, czy zakupach dokonywanych w sieci. Innym zastosowaniem omawianej technologii jest reklama, której największy rozwój związany jest z osiągnięciami w dziedzinie technologii informacyjnej. Odpowiednie programy graficzne oraz media, które udostępniają obraz (telewizja, Internet) sprawiają, ze reklama staje się zjawiskiem szeroko dostępnym i obecnym w społeczeństwie. Wiąże się to oczywiście ze zwiększonym zyskiem z reklamy.
Sam internet umożliwia natomiast masową komunikację, możliwość porozumiewania się za pomocą najróżniejszych serwisów lub też poczty elektronicznej.
Technologia informacyjna ma także zastosowanie w handlu. Komputer zajmuje się wszystkimi aspektami sprzedaży oraz kupna- drukuje raporty, dba o zamówienia, księgowanie przychodów firmy. Stanowi to bardzo duże ułatwienie dla człowieka. W zasadzie większość instytucji jest w obecnych czasach uzależniona od IT. Biura, czy urzędy są bowiem skomputeryzowane. Podobnie w bankach, dzięki technologii informacyjnej klient ma możliwość dokonywania wszelkich transakcji finansowych bez wychodzenia z domu.
Każdy z nas potrafi wymienić kilka zastosowań technologii informacyjnej, na przykład:
- sklepy oraz magazyny (kasy fiskalne, komputerowe bazy danych),
- wszelkiego rodzaju biura (komputery, telefony, faksy),
- lokalne bazy danych (np. urzędy skarbowe),
- ogólnopolskie bazy danych (np. ewidencja ludności PESEL),
- wizualne efekty (takie jak np. reklama, filmy animowane),
- banki (np. bankomaty, bankowość elektroniczna).
W obszar jej zagadnień wchodzi tworzenie najróżniejszych komunikatów, które są następnie przekazywane dalej, masowym odbiorcom. Komunikaty te mają w jakiś sposób wpływać na odbiorców. Można zatem powiedzieć, że IT służy do komunikacji miedzy użytkownikami. Służy także do szeroko pojętej analizy zgromadzonych informacji- są one przechowywane, a następnie wykorzystywane. Służą do tego komputery oraz bazy danych.
Technologia informacyjna znajduje swoje zastosowanie na przykład w mediach, właśnie do przekazywania informacji. Dziedziny, w których jest używana to miedzy innymi: handel, nauka, komunikacja, przemysł, bankowość internetowa, medycyna. Są to właściwie wszystkie dziedziny życia, w których jest obecny komputer. Nie sposób więc wymienić je wszystkie.
Dostęp do informacji umożliwia normalnemu użytkownikowi dokonywanie prostych płatności, czy innych operacji przez Internet. Znajduje to odzwierciedlenie w kontach bankowych użytkowników, wszelkich płatnościach, czy zakupach dokonywanych w sieci. Innym zastosowaniem omawianej technologii jest reklama, której największy rozwój związany jest z osiągnięciami w dziedzinie technologii informacyjnej. Odpowiednie programy graficzne oraz media, które udostępniają obraz (telewizja, Internet) sprawiają, ze reklama staje się zjawiskiem szeroko dostępnym i obecnym w społeczeństwie. Wiąże się to oczywiście ze zwiększonym zyskiem z reklamy.
Sam internet umożliwia natomiast masową komunikację, możliwość porozumiewania się za pomocą najróżniejszych serwisów lub też poczty elektronicznej.
Technologia informacyjna ma także zastosowanie w handlu. Komputer zajmuje się wszystkimi aspektami sprzedaży oraz kupna- drukuje raporty, dba o zamówienia, księgowanie przychodów firmy. Stanowi to bardzo duże ułatwienie dla człowieka. W zasadzie większość instytucji jest w obecnych czasach uzależniona od IT. Biura, czy urzędy są bowiem skomputeryzowane. Podobnie w bankach, dzięki technologii informacyjnej klient ma możliwość dokonywania wszelkich transakcji finansowych bez wychodzenia z domu.
Każdy z nas potrafi wymienić kilka zastosowań technologii informacyjnej, na przykład:
- sklepy oraz magazyny (kasy fiskalne, komputerowe bazy danych),
- wszelkiego rodzaju biura (komputery, telefony, faksy),
- lokalne bazy danych (np. urzędy skarbowe),
- ogólnopolskie bazy danych (np. ewidencja ludności PESEL),
- wizualne efekty (takie jak np. reklama, filmy animowane),
- banki (np. bankomaty, bankowość elektroniczna).
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz